Thursday, April 11, 2013

Setahun Jagung

Berikut merupakan tindakan yang kurang bijak oleh seorang Mahasiswa yang boleh dikatakan baru setahun belajar dan kenal politik dah nak bertanding, meskipun atas nama Bebas,beliau juga mungkin umpan Parti Pembangkang untuk memecah undi di Pekan, berikut adalah berita yang kami petik dari berita harian online

KUALA LUMPUR: Seorang pelajar berusia 23 tahun dari Universiti Malaya akan mencabar Najib untuk kerusi Parlimen Pekan pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Mohamed Bukhairy Sofian

Mohamed Bukhairy Sofian

Gerakan Mahasiswa PRU13 (GM13), sebuah gabungan kumpulan pelajar, akan meletakkan Mohamed Bukhairy Sofian, pelajar dari bidang Sains Politik yang akan bertindak sebagai calon bebas.

Menurut Mohamed Bukhairy, pertubuhan itu meletakkannya sebagai calon untuk bertanding sebagai usaha melakukan reformasi sistem pendidikan Malaysia ke tahap yang lebih tinggi.

“Kami mahu menekankan manifesto dan membawa dasar-dasar kita ke Parlimen.

“Kita juga tidak akan mengetepikan isu-isu yang berkaitan penduduk tempatan (di Pekan) juga,” katanya pada sidang akhbar di sini pada hari Jumaat.

Mohamed Bukhairy merupakan ahli kepada wakil majlis pelajar UM, merangkap sebagai Pengerusi Nasional bagi Majlis Perwakilan Pelajar.

Pengerusi Solidariti Mahasiwa Malaysia (SMM), Muhammad Safwan Anang berkata manifesto itu telah dikemukakan kepada kedua-dua parti pemerintah dan parti pembangkang bulan lalu, tetapi masih belum menerima jawapan dari pihak berkaitan.

Manifesto pelajar itu menggariskan lapan perkara utama termasuk autonomi penuh untuk universiti-universiti tempatan, kebebasan akademik, pendidikan percuma di peringkat pengajian tinggi, dan pelajar dibenarkan menguruskan hal ehwal mereka sendiri.

Apabila ditanya sama ada beliau yakin untuk menang, Mohamed Bukhairy berkata, “Saya akan melakukan yang terbaik … yang penting di sini adalah mencuba.”

0 comments:

Post a Comment

Pihak kami tidak bertanggungjawab di atas komen yang ditinggalkan di Suara Samarahan

My Blog List

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Free Web Hosting